We hebben de hand kunnen leggen op de originele stationsklok van station Haldenstein bij Chur. Het station werd in 2023 gerenoveerd, waarbij ook een nieuwe klok geplaatst werd. De oude dreigde dus bij het "Alteisen" te belanden, maar wij hadden er een betere bestemming voor!
Omdat op alle stations bij de RhB de stationsklokken gelijk moeten lopen, worden ze gesynchroniseerd met een moederklok. De secondewijzer wordt door een wisselstroommotor gevoed vanuit het lichtnet. Deze heeft een frequentie van 50Hz, maar omdat de frequentie van het lichtnet met maximaal 1% mag variëren, kan én zal op den duur de tijd die de klok aangeeft, niet meer kloppen. Gebeurt dit in een groot gebied, waar de stroom soms ook nog vanuit verschillende energienetten gevoed wordt, dan kan er zelfs verschil ontstaan tussen de klokken van verschillende stations. Erg vervelend voor het nakomen van een dienstregeling...…
Het probleem van het synchroniseren is opgelost met de zogenaamde "Minutensprung". Op het moment dat de secondewijzer op de twaalf aankomt, stopt de motor en wacht op een signaal van een moederklok. Door dat signaal verspringt de minutenwijzer en gaat de secondewijzer weer draaien.
Toen bekend werd dat wij over deze klok konden krijgen, stond meteen vast dat we deze niet alleen in de clubruimte een plaatsje zouden geven, maar dat hij dan ook functioneel zou moeten zijn. Over een originele moederklok konden we niet beschikken en een nieuwe van bijvoorbeeld Siemens aanschaffen zou ons budget te boven gaan. Een tip van een bevriende RhB-medewerker zette ons op het spoor van het Duitse bedrijf Härtel, dat onder andere elektronica maakt voor klokken op modelbanen.
Van deze firma hebben we een "Nebenuhrsteuerung" aangeschaft, die de juiste tijd verkrijgt uit een langegolfzender, die in de buurt van Frankfurt staat. Deze zender stuurt de tijd van een atoomklok, zodat de nauwkeurigheid absoluut gegarandeerd is. De elektronica werkt verder zoals een moederklok, inclusief de Minutensprung.