Nieuw! Volg de voortgang van de bouw in de blog!
De constructie van de bakken is eigenlijk simpel gehouden. Voor het station Pontresina en het schaduwstation, dat eronder ligt, zijn de gesloten bakken vlak en van verschillende afmetingen.
De poten staan op stelvoetjes voor het instellen van de hoogte, zodat de bakken waterpas kunnen worden gezet.
Het gebruikte materiaal is populieren triplex van 12 mm dik. De gebruikte balkjes zijn 40x40 mm. Op de vlakke plaat van het schaduw station ligt 3 mm kurk om het geluid enigszins te verminderen. Op de platen van het station Pontresina ligt echter geen kurk, maar ligt de rail direct op de plaat vastgeschroefd. We gebruiken hiervoor de schroefjes van Piko.
De rail wordt niet gelijmd, maar wordt later door het ballasten vastgehouden. We gebruiken hiervoor de vloeibare lijm van Minitec: Hochflexibler Gleis- und Universalkleber. We gebruiken geen houtlijm, omdat bij eventuele correcties de ondergrond wordt beschadigd. Bij het gebruik van Minitec blijft het redelijk flexibel en kun je tamelijk eenvoudig correcties aanbrengen.
Bij de bouw van de bakken voor de stations van Ospixio Bernina en Alp Grüm hebben we gekozen voor de open frame methode. Je kunt dan makkelijk de hoogte of diepte realiseren van de spoortrajecten en het landschap. Uiteraard liggen de perrons waterpas, anders rollen de rijtuigen en wagons weg. Hier hebben we kurk van Heki toegepast om de spoorbedding redelijk eenvoudig te kunnen weergeven.
We passen in principe zo weinig mogelijk houtlijm toe, maar schroeven de bakdelen in elkaar. Dit om correcties achteraf mogelijk te maken. Toepassen van houtlijm is definitief, correcties leiden dan vaak tot beschadigingen.
Houtbouw
Gesloten modules voor schaduwstation en Pontresina
Open modules voor Ospizio Bernina
Open frame in Alp Grüm met daaronder Stablini en Cavaglia