Het is een drukte van jawel in Pontresina! Niet alleen wordt de loods van drankenhandel Käslin gebouwd en worden de trappen en onderdoorgang in de perrons gebouwd, maar ook zijn we begonnen met het gebouw van Valentin. Dit gebouw wordt in 3D druk gebouwd in plaats van het bij ons meer gebruikelijke MDF lasercut voor dit soort grote delen. Het is duidelijk te zien dat we de baan hier een stuk moeten verbreden, want ook de weg met car system (Dinamo MCC) moet hier straks langs lopen.
Read moreHet stationsgebouw van Pontresina is al een hele tijd klaar, maar had nog steeds geen perronoverkapping. Hente heeft lang geaarzeld hoe hij dit moest bouwen en dan met name de palen waarop het dak rust. Het eureka-moment was een paar weken geleden en het lijkt te werken! Een aantal daarvoor aangeschafte lantaarnpalen werden ontdaan van hun bovenstuk en passen precies bij het perrondak. Nog een voordeel: de palen zijn hol, dus de draden voor de verlichting die onder het perrondak zit, kunnen we door deze palen voeren. Op de foto het proefmodel. De dragers zijn (uiteraard) 3D-geprint.
De trappen op perron 1 zijn definitief geplaatst, alhoewel het hekwerk nog ontbreekt. We wachten daarmee tot de overkapping geplaatst kan worden, om te voorkomen dat het fragile geëtste hek door werkzaamheden sneuvelt. Omdat de trappen van perron 2 door Hente de komende week thuis nog afgewerkt worden, zijn deze nog niet geplaatst en ontbreekt ook de onderdoorgang van het spoor nog en zie je nu de sporen van het schaduwstation eronder liggen.
Read moreDe wanden van de loods van drankenhandel Käslin zijn op de bodemplaat gemonteerd, dus vandaag was het tijd voor een foto-shoot op de baan. De vorkheftruck staat nu stil, maar er wordt een mechaniek gebouwd om deze de loods in en uit te laten rijden en op die manier een vrachtwagen te laden (of lossen). Met een klein magneetje onder de heftruck en een magneet onder het laadperron, zal de heftruck kunnen "rijden". In een volgend bericht laten we zien hoe we dit gerealiseerd hebben.
Read moreHente is begonnen met de samenbouw van de wanden van de goederenloods Käslin te Pontresina.
Read moreVandaag is op de Berninabach-Brücke geschottert en is het hekwerk op de brug geplaatst. Volgende week de rails en schotter op kleur brengen en dan kan de bovenleiding afgebouwd worden.
Na een aantal dagen de nieuw aangelegde sporen in Pontresina getest te hebben om er zeker van te zijn dat alles weer perfect ligt, heeft Hente vandaag spoor 4, 5 en 13 grotendeels geschottert. Natuurlijk moet dit nog op kleur gebracht worden met de airbrush.
Die rails die lagen maandag al, vandaag zijn de eerste blokken, bezetmelders en wissels aangesloten. Omdat de geometrie van de sporen 4, 5 en 13 veranderden door het smallere perron, zijn de wissels ook van plaats verschoven.
Dat betekende ook dat de wisselaandrijvingen verplaatst en opnieuw afgesteld moesten worden. Deze taak heeft Roelof geheel vrijwillig op zich genomen, waarvoor dank!
De uitsparingen voor de trappen en onderdoorgang zijn ook al gemaakt en Hente is bezig de trappen en loopbanen met de nieuwe 3D printer te maken.
Na de renovatie van de sporen onder Alp Grüm, met name station Stablini en de keerlus, hebben we vandaag de modules weer onderling gekoppeld met de modulebak Berninabach er tussen.
Boven Hente is ook het profiel te zien waar de ledstrips voor de dag-/nachtverlichting achter zitten. De LoDi-Light-Operator 4-C-LED is de module die de RGB en warmwitte leds aanstuurt en deze is onder de module Alp Grüm aangebracht. Als volgende zullen we ook deze verlichting boven Ospizio Bernina aanbrengen.
We hebben meerdere keren een lange trein met lok 182 (deze is door zijn stugge chassis uiterst gevoelig voor oneffenheden in de rails) heen en weer laten rijden tussen Alp Grüm en Mahedan. Ook het nare spontaan ontkoppelen van de Bernina Panoramawagens is niet gebeurd.
We kunnen nu dus weer de hele baan berijden!
Waar de RhB er in 2021 een hele maand over deed om het station Pontresina te renoveren, hebben wij in een week tijd (2 dagen werk) het perron versmald en spoor 4, 5 en 13 opgebroken en nieuw gelegd.
"Gelegd" is het juiste woord. De rails liggen, maar onder de bak hangen de draden van de blokken en bezetmelders nog los en deze moeten nog op de bestaande bedrading aangesloten worden. En de wisselmotoren, die moeten nog verplaatst en afgesteld worden.
Er is dus nog een derde dag nodig voordat we weer het hele station kunnen gebruiken. Treinen naar en van Ospizio Bernina kunnen nog steeds alleen gebruik maken van spoor 3.
Sinds deze week hebben we een gebruikersaccount op het Zwitserse forum Albulamodell.
We presenteren de bouw van onze modelbaan op het forum en leren ook van de posts van andere bouwers van Zwitserse smalspoorbanen.
Het forum is een initiatief van Tom Wäfler, die onder de naam SwissModelRail scenery-artikelen in schaal N, H0 en 0 op de markt brengt.
Het perron is dus gisteren geplaatst en vandaag zijn de rails van spoor 4 opnieuw gelegd. Omdat de afstand door het smallere perron ten opzicht van spoor 3 minder is geworden, verschuiven ook de wissels. De aandrijving, maar ook de bedrading voor detectie en puntstuk moeten verplaatst worden.
Er is relatief veel tijd verloren aan de voorbereidingen en het passen en meten, dus we zijn niet verder gekomen dan één wissel en spoor 4. De wissel aan de noordzijde moet nog gelegd worden, maar daarvoor moet eerst het kopspoor met bijbehorende wissel gelegd zijn. Deze is al wel afgemeten en de rails op maat gedremeld, maar er was geen tijd meer voor het plaatsen. Wordt vervolgd!
Nadat we vorige week de rails van spoor 4, 5 en 13 verwijderd hadden en de oude, te brede perrons, los geschroefd waren, was alles klaar om de nieuwe perrons te plaatsen. Hente heeft de nieuwe perrons van het weekend gelasered en ook de trappen met zijn 3D printer gemaakt.
Vandaag was de dag om het te monteren, wat met de nodige voorzichtigheid moet gebeuren, met name door de kabelbomen die er natuurlijk net onder liggen! Maar het is gelukt, ondanks dat we ook nog door een bakovergang moesten zagen, dus de perrons liggen en de trappen passen.
De trappen worden nu afgewerkt in de juiste kleuren, tegels bij de trap op perron1 worden gezet en hekwerk en handrailing worden geplaatst. In het perron zijn uitsparingen met een beugeltje aan de onderkant waar de trapdelen in rusten, dus als ze op de werkbank afgebouwd zijn, kunnen ze er zo ingezet worden.
Op de foto zijn de nieuwe perrons te zien met de trappen voorlopig geplaatst om de maatvoering te controleren. Meer foto's op de pagina ombouw perron Pontresina.
Vorige week beloofd en we hebben woord gehouden: de dieren hebben hun vrijheid gekregen in het bos bij de Berninabach.
Marieke heeft de laatste hand gelegd aan het landschap. Als volgende week Alp Grüm op zijn plaats staat, dan kan de module Berninabach definitief geplaatst worden. Dan moet het railstuk gelegd worden op de brug en de bovenleiding afgebouwd worden. En dan kunnen we weer de hele baan rond rijden!
Bij het ontwerpen van het perron in Pontresina is een ontwerpfout geslopen en is daardoor te breed uitgevallen. Dit was al een tijdje bij ons bekend, maar toen we de trappen en onderdoorgang van perron 1 naar perron 2 gingen inmeten en passen, hadden we de bevestiging dat het niet in de goede verhouding gebouwd was. De conclusie was al snel dat we ons er altijd aan zouden blijven ergeren als we het niet zouden veranderen, dus wat doe je dan? Slopen!
Het perron was tot nu toe 120 mm breed, maar we gaan het terugbrengen tot 95 mm. Dit is nog wel iets te breed ten opzichte van de werkelijkheid, maar dan kloppen de verhoudingen beter en is het optisch opgelost.
Om niet het hele station inclusief de remise en alle wisselstraten te moeten veranderen, hebben we besloten alleen spoor 4 en 5 te verleggen. Die 25 mm die we "overhouden" door het versmallen van het perron wordt verdeeld over de ruimte tussen spoor 4 en 5 en tussen spoor 5 en 6. In beide gevallen wordt de ruimte tussen die sporen met 12,5 mm vergroot. Het betekent ook dat het kopspoor (spoor 13) verplaatst moet worden, zodat deze weer in het hart van het perron ligt.
Hente heeft vandaag spoor 4, 5 en 13 én de daartoe leidende wissels verwijderd. De verwachting is dat volgende week dinsdag de opbouw start.
Voor het rijden van treinen betekent deze verbouwing dat alleen treinverkeer over spoor 1, 2 en 3 mogelijk is. We rijden dus een beperkte dienstregeling en Bahnersatzbusse zijn niet beschikbaar....
Vandaag is de laatste hand gelegd aan de bovenleiding in het station Ospizio Bernina. Althans aan het plaatsen van masten, portalen en rijdraden. Nu moet nog de afwerking gebeuren met bordjes, Erdungstangen en dergelijke, maar dat is een klus voor de sceneryploeg. Inmiddels is de bovenleiding al wel RhB-grijs geschilderd.
De monteur bovenleiding gaat volgende week aan de slag op het baandeel Alp Grüm, waar de uitdaging "Windschiefe" op hem wacht.
De herstelwerkzaamheden in Stablini en de keerlus zijn klaar, dus de module Alp Grüm kan in principe weer op zijn plaats gereden worden, waarna de module Berninabach de treinverbinding tussen Ospizio Bernina en Alp Grüm weer mogelijk maakt. Maar we hebben deze actie nog even uitgesteld zodat we zonder halsbrekende toeren boven de baan aan de dag-/nachtverlichting kunnen werken. Naar verwachting wordt de baan volgende week weer werkend gemaakt.
Na het terugplaatsen van de modules zal Marieke de komende weken de laatste hand leggen aan met name de bakovergangen en de laatste bomen planten. Ook moeten er nog wat alpendieren, zoals steenbokken in de natuur vrijgelaten worden.
Na een test op kleine schaal met de lichtmodule LoDi Raumlicht, hebben we besloten deze dag-/nachtverlichting boven de hele baan aan te brengen. Gestart wordt met de achterwand tussen Ospizio Bernina en Alp Grüm, dus boven het dorp Mahedan. Later zal ook boven de andere baandelen deze verlichting toegepast worden.
Vandaag hebben we de voeding, bedrading en de Raumlicht-module geplaatst in de hoek achter Alp Grüm. De LED-strips worden volgende week aangebracht in de kunststof hoekprofielen, die we vandaag boven de baan hebben aangebracht. Deze hoekprofielen zorgen ervoor dat je vanuit een normaal standpunt niet direct in de ledjes kijkt.
Het inregelen van het gewenste dag-/nachtritme en de andere geluidseffecten moet nog in iTrain ingesteld en verfijnd worden. Voor de geluidseffecten, zoals regen en onweer is een versterker van 120 Watt geplaatst, die via iTrain de geluidsfragmenten afspeelt. Bezoeker zullen in ieder geval gewaarschuwd worden voor het naderende onweer.....
Voor Pontresina worden de trappen geprint met de nieuwe 3D printer van Hente. De maten zijn aangepast ten opzichte van het prototype en zullen straks realistischer overkomen in de perrons.
Read moreOp een geautomatiseerde modelbaan toch een trein handmatig besturen alsof je de machinist bent? We werken sinds ruim een jaar met een elektronicavriend aan een zogenaamde Fahrpult, waarmee je met een mobiel apparaat je trein kan besturen. Het is nog in ontwikkeling, maar tonen het nu al.
Read moreVandaag verder gewerkt aan de bovenleiding in Ospizio Bernina. Een van de lastigste klusjes was de aanleg van de rijdraad boven het kopspoor van de Schotter-plaats. Daar zit een isolator in de bovenleiding, want de spanning wordt afgeschakeld en de rijdraad geaard als er Schotter van de kiepwagen in de Fad gestort wordt.
Ook het noordelijke portaal met de hulpseinen is geplaatst en de draden naar beneden weggewerkt. Die bungelen nu nog onder de baan, maar die worden binnenkort via voorschakelweerstanden op de OC32/NG aangesloten.
Het station van Ospizio Bernina is al geruime tijd wat scenery betreft klaar en we rijden al sinds 2020 door dit station, maar wat nog steeds ontbrak was de bovenleiding.
De laatste weken hebben we regelmatig hieraan gewerkt en de voltooiing nadert. Een van de grootste klussen is het bouwen van de portalen waar ook de seinen in hangen. Het gaat dan niet om hoofdseinen, maar om het Abfahrsignal, het Halt auf Verlangen licht en de lamp die de machinist laat weten voor welk spoor het sein bedoeld is.
Deze portalen zijn uniek en niet als kant-en-klaar artikel te koop, dus we moeten ze zelf bouwen uit losse onderdelen.
Nadat we gisteren de rails en de foam bedding hadden verwijderd en vervangen door de rubber bedding, konden we vandaag beginnen aan het leggen van de rails. Sommige railstukken hebben de sloop niet overleefd, zeker niet de delen die op bakovergangen lagen of waar scheidingen voor blokken of bezetmelders zaten.
Rond het middaguur konden we de eerste proefrit maken en na het meten van de bezetmeldsecties en deze in iTrain aanpassen, ook weer automatisch een iTrain-route rijden. De locomotief met de meest problemen in de keerlus was de Bernina Krokodil 182, maar deze loopt nu soepel door het hele traject.
Het baandeel staat nog even los van de muur om de bedrading, voeding en elektronica voor de dag-/nachtverlichting aan te leggen. Deze klus hebben we aan Roelof toebedacht en zal volgende week opgepakt worden.
Stablini is alleen een dienststation en een passeerplaats voor tegentreinen. In onze baan is het een flessenhals tussen Alp Grüm en Cavaglia. Nadat de trein Cavaglia verlaten heeft en via de keerlus gedraaid is, vervolgt hij de terugweg naar Samedan/St. Moritz.
We hebben de laatste tijd nogal wat problemen gehad met deze twee sporen, waarschijnlijk omdat ze niet 100% volgens onze eisen lagen, maar misschien ook omdat ze bijna tegen de buitenmuur liggen en ook nog eens boven een radiator. Verder is de gebruikte foam railbedding van Woodland een bron van problemen. Ontsporingen, haperende wissels en spontaan ontkoppelen van wagons kwam regelmatig voor. Klinkt dramatisch, maar is vooral op deze moeilijk bereikbare plek heel vervelend.
We hebben dus de moeite genomen om deze sporen los te halen, de foam te verwijderen en slechte railstukken te vervangen. Niet de leukste klus, maar een probleemloos baandeel geeft net zo veel plezier als een nieuw stukje scenery! Morgen laatste stukje rail leggen en proefrijden.
Vandaag heeft Marieke haar groenste vingers laten zien! De module Berninabach was nog erg kaal, maar er was inmiddels een flinke voorraad eigenbouw bomen opgebouwd en die zijn vandaag geplant. Eerst heeft ze nog het water voorzien van schuimkopjes waar het water over de stenen zijn weg zoekt.
Er moeten nog wat wandelaars en alpendieren, zoals steenbokken, geplaatst worden. Dan wordt het railstuk over de brug gelegd en geballast. Het voorsein voor het inrijsein van Alp Grüm staat al wel, maar moet nog wel aangesloten worden. Nog even en de module kan op zijn definitieve plaats gemonteerd worden.
Om af en toe het grootbedrijf na te bootsen, is het rijden met een dienstregeling een leuk onderdeel. Op deze nieuwe webpagina beschrijven we een programma waarmee je heel eenvoudig een professionele dienstregeling kan samenstellen.
Read moreIn het passeerstation Stablini en de keerlus na het schaduwstation Cavaglia zitten een paar kritische plekken in het spoor. Het merendeel van de treinen loopt er goed doorheen, maar een enkele trein, bijvoorbeeld de Bernina Krokodil 182 ontspoort daar.
In Stablini hebben we ook het probleem dat af en toe wagons spontaan afkoppelen. De oorzaak daarvan is waarschijnlijk de foam bedding van Woodland die we daar onder de rails hebben liggen. Door het iets te strak aandraaien van de railschroeven, trek je de rails in de foam en krijg je een golvend spoor. We hebben dus besloten om de foam te verwijderen en er nieuwe bedding onder te leggen. We gaan daar de stroken van Minitec (te koop bij Unique Modelbouw) voor in de plaats leggen.
Omdat deze werkzaamheden nogal wat tijd kost en we de baan niet meerdere weken willen platleggen, hebben we volgende week dinsdag en woensdag daarvoor gepland. Aan het eind van vanmiddag hebben we al de nodige voorbereidingen getroffen: de module Berninabach is tijdelijk verwijderd en het baandeel Alp Grüm is naar voren gereden zodat we erachter kunnen werken.
Bijkomend voordeel: Berninabach staat nu even op schraagjes, zodat Marieke volgende week dinsdag de laatste hand kan leggen aan de scenery. Er moeten nog extra bomen geplaatst worden, het water krijgt schuimkopjes bij de stenen en er zullen wat figuren geplaatst worden.
Nadat Hente vorige week de oude perrons verwijderd had en van het weekend nieuwe had gemaakt, zijn deze vandaag op de baan geplaatst. De strepen voor de Sicherheitsabstand zijn besteld, dus worden binnenkort aangebracht.
Verder hebben we vandaag de exacte positie van de trappen naar de onderdoorgang tussen perron 1 en 2 vastgesteld. De mockup van de trappen was bijna goed, alleen gaan we nog een paar maten aanpassen. De hoogte van de onderdoorgang was iets te laag uitgevallen en de verhouding van de traptreden klopte niet. Nu nog even de 3D printer aan het werk zetten, maar dat hebben we vandaag niet meer kunnen doen, want de printer zou er ruim 2,5 uur mee bezig zijn. Die actie is dus voor de volgende keer.
Hente is begonnen, zoals hij ook beschrijft op de pagina Gebouwen, met het tekenen van de goederenloods van Pontresina op millimeterpapier. In deze goederenloods is nu drankengroothandel Käslin gevestigd. Op sommige foto's van het emplacement is al een mock-up van dit gebouw te zien, maar daarvan klopten een aantal maten niet.
Als de aangepaste tekening klaar is, kan hij naar de lasercutter om de bouwdelen te snijden. Het is, met name door de spanten, een vrij ingewikkelde constructie, maar als het straks klaar is, is het een in het oog springend gebouw op de baan. De kratjes bier en frisdrank staan al klaar en een heftruck hebben we ook al!
Onze iTrain server werd na jarenlang gebruik zo traag, dat vooral het opstarten, downloaden en upgraden van de iTrain software een hinderlijk gedoe werd. Het vreemde was, maar dat is ook een compliment aan iTrain, dat er in het rijden niets van te merken was.
We hebben een gebruikte game-pc voorzien van een nieuwe SSD en daar Linux Mint opgezet. Het was nog wel even puzzelen om ook de Windows-tools, met name die van Dinamo, werkend te krijgen, maar met de Linux-extensie WIne werken deze nu ook onder Linux.
Vandaag hebben we het perron tussen spoor 3 en 4 van Pontresina verwijderd. Dit perron had een gelaserde sleuf waar een pvc stripje in geplakt was als belijning. Deze uitvoering van een massieve lijn is niet realistisch en toen we de producten van Mobax ontdekten was de beslissing snel genomen.
Mobax levert allerlei belijningen voor wegen, maar ook een lijn voor de Sicherheitsabstand op een perron. Hente heeft nieuwe perrons gelasered die, nadat ze in de juiste kleur geschilderd zijn, volgende week geplaatst worden.
Na jaren van bouwen en heel veel vragen van andere modelbouwers, vrienden en bekenden, waar we nu eigenlijk mee bezig zijn, hebben we een paar maanden geleden besloten dat er toch een website moet komen. In plaats van iedere keer weer foto's en video's mailen (deden we toch met alle plezier, hoor!), kan iedereen nu zien wat we aan het bouwen zijn. Via deze blog houden we je op de hoogte van actuele ontwikkelingen.
Read more