Het station Ospizio Bernina, de vroegere Duitse benaming was Bernina Hospiz, ligt op een hoogte van 2253,2 meter aan het Lago Bianco. Dit stuwmeer is de waterscheiding tussen de Zwarte Zee via de Inn en de Donau en de Adriatische zee via het Comomeer en de Po. Dit stuwmeer voorziet de Bernina Bahn in grote mate van elektriciteit.
Korte geschiedenis Het station van Ospizio Bernina ligt aan de Bernina Bahn (BB), de spoorlijn van St. Moritz naar Tirano net over de Italiaanse grens. De bouw van de Bernina Bahn is op 16 juli 1906 begonnen en het totale tracé is op 5 juli 1910 geopend. De Bernina Bahn is direct voorzien van bovenleiding en stoomlocomotieven hebben er alleen gereden tijdens de bouw. Dit waren twee locomotieven van het type G 3/3 van de toenmalige Birsigthalbahn.
De bouw van het station Bernina Hospiz is rond 1908 begonnen en bestond oorspronkelijk uit een vierkant gebouw met een plat dak. Hierbij bevonden zich op de begane grond twee deuren en op de verdieping twee ramen.
Bij de eerste verbouwing werd het station vergroot, nu kreeg het drie deuren en drie ramen. Nog steeds met een plat dak, maar wel met ramen aan de achterzijde.
Rond 1925 werk het station opnieuw verbouwd onder leiding van architect Nicolas Hartmann. Aan beiden kanten werd een deel aangebouwd en werd een verdieping met een schuin dak toegevoegd. Dit is meteen de huidige situatie met het restaurant in het stationsgebouw.
Rechts in het gebouw is een soort opslagruimte voor het restaurant. Links in het gebouw is het toiletgedeelte en midden voor het station staan de bekende Lautwerken (stationsklokken) die aangeven uit welke richting de trein komt. Bij ons op de baan kun je dat ook horen.
Het stationsemplacement bestond oorspronkelijk uit twee sporen. Het tracé richting Pontresina is geopend op 1 juli 1909 en richting Tirano op 5 juli 1910. In de tussenliggende tijd was het station dus een kopstation.
Bij de verbouwing in 1925 werd het emplacement uitgebouwd met een derde spoor aan de kant van het meer.
Op 24 juni 1944 werd de Bernina Bahn (BB) overgenomen door de Rhätische Bahn (RhB) en werd de naam van het station gewijzigd in Ospizio Bernina.
Overige gebouwen Links van het stationsgebouw staat een vrij groot vierkant pand. In de begin jaren was dit het “Restaurant Bahnhof”. Het lijkt niet permanent bewoond, dus zal het een soort vakantiehuis/tweede woning zijn.
In 1912 is in zuidelijke richting door dezelfde architect Nicolas Hartmann de locloods gebouwd. In de locloods is een draaischijf geplaatst voor het keren van de stoom-sneeuwruimer. Deze draaischijf is een open draaischijf en heeft dus geen gesloten plateau maar een soort brug, die met kabels en loopwielen wordt gedraaid. De draaischijf wordt nog steeds gebruikt voor de Xrot 9213.
Op de modelbaan hebben we ook een draaischijf, die door een stappenmotor wordt aangedreven, gemonteerd. In de werkplaats zijn werknemers aan het lassen, wat te zien is aan het blauwe flikkerende licht.
Aan de locloods zijn een aantal gebouwen verbonden, deels als werkplaats en voor de elektriciteitsvoorzieningen. Het bijzondere aan de locloods is dat het spoor van/naar Alp Grüm dwars door de locloods loopt. Via een poortje aan de zuidkant kom je op een verhoogd pad en kan je (al dan niet legaal?) ter hoogte van de bovenleiding langs het spoor lopen. Hier ligt nog wat oud materiaal opgeslagen, maar de ruimtes zijn verder niet meer in gebruik.
Loop je om de locloods heen, dan kom je op het wandelpad richting Alp Grüm. Schuin naar beneden staat een vervallen huis wat vroeger dienst deed voor de huisvesting van de Bahnbeambten. Voor het huis staat een bankje waar je een mooi uitzicht hebt over het meer en de achterkant van de locloods, maar waar je vooral eerste rang zit om van passerende treinen te genieten.
Wanneer je van het perron naar boven kijkt zie je nog een huis dat waarschijnlijk alleen als tweede woning of vakantiewoning gebruikt wordt. Op het tijdstip dat wij er waren zaten alle luiken dicht.
Langs het spoor aan de kant van het meer staat verder nog een dienstgebouwtje. Langs dit gebouwtje loop het pad steil naar beneden naar het meer. De gebouwen aan het meer hebben we door gebrek aan ruimte niet nagebouwd.
Een paar honderd meter boven het station loopt autoweg van de Berninapas en daar staat op de pashoogte hotel “Bernina Hospiz”. Hiervoor ontbrak jammer genoeg ook de ruimte om het na te bouwen.
Links van het station is een kopspoor met een losplaats voor vrachtwagens. Deze wordt gebruikt voor het lossen van kiezels voor het baanonderhoud. Hier hebben we een vrachtwagen neergezet waarbij we de zwaailichten kunnen aanzetten en met een servomotor de laadbak kunnen bewegen.
De bovenleiding wordt momenteel (augustus-september 2024) afgebouwd en is te volgen op deze aparte pagina.